El og hybrid

Elbil eller hybridbil  – hvad skal du købe næste gang?

Står du for at skulle anskaffe dig en elbil eller en bil med plugin-hybridteknik, der kører på både el og benzin eller diesel? Så har du helt sikkert massevis af spørgsmål om batteri, opladning, priser, rækkevidde osv.

Vi hjælper og rådgiver dig med at træffe et trygt valg. Det er vigtigt, at du vælger den bil, der passer til dit kørselsbehov. Det er nemlig ikke underordnet, om du kører i byen eller på motorvejen. Om du kører i 20 graders varme eller i 5 graders kulde.

Mange er afskrækket ved tanken om at løbe tør for el og fravælger derfor en elbil. Men elbilerne kører længere og længere på en opladning. Køber du en elbil opgives et tal WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure), der er den internationale standard for forbrugsmålinger. WLTP angiver bilernes rækkevidde ved blandet kørsel. 

Vi danskere kører ca. 40 km om dagen i gennemsnit. Ergo er det først, når du hopper på motorvejen med stor hastighed og mange kilometer, at du bliver udfordret på rækkevidden. Og dog! Med de nye batterier kan du køre flere hundrede kilometer på en opladning, ligesom antallet af ladestationer stille og støt vokser i Danmark, hvorfor du ikke bliver begrænset af rækkevidden som tidligere set.

El og hybrid

100% elbil

En ren elbil har en elmotor med batteri. Batteriet skal oplades med et kabel. Når man bremser genindvindes energi, der føres tilbage til batteriet. På denne måde forlænger man rækkevidden.

el og hybrid

Plug-in Hybridbil

Plug-in hybridbilen skal også oplades via et kabel, og batteriet oplades, når du fx bremser. Til forskel fra en ren el-bil kører den på el, når det er valgt, eller benzin/diesel ved længere ture.

Elbilers rækkevidde

Elbiler har forskellige rækkevidder, og de varierer fra godt 150 km til over 500 km ved et blandet kørselsmønster.

Det allervigtigste er, at du på forkant har skrinlagt dit kørselsbehov, således du vælger den rigtige bil. Endvidere er det nødvendigt at vide, hvor langt du kan køre uden at skulle oplade bilen. Og sidst men ikke mindst er din kørselsstil også en faktor, der indkalkuleres i dette regnestykke.

Du kan forvente længere distancer på en opladning, hvis du kører blandet kørsel i byen og på landevej. Motorvejen kræver lidt mere.

Læs meget mere om elbiler her

Hybridbilers rækkevidde

For plug-in-hybrid biler, der kører på både strøm og benzin eller diesel, er rækkevidden slet ikke noget, der er grund til at bekymre sig om.

Løber bilen tør for strøm, kan den køre på enten benzin eller diesel og tankes normalt som vore traditionelle biler.  

Læs meget mere om Hybridbiler her

Dacia Spring 100% elektrisk

Dacia Spring 100% elektrisk  

Renault Captur Hybrid plug-in

Renault Captur Plug-in Hybrid

Batterier – hvor lang levetid har batteriet i elbiler eller plug-in hybrid

På grund af en kontinuerlig udvikling indenfor området er det vanskeligt at sætte tid på. Kapacitetstabet på batterier afhænger i høj grad af, hvordan batterier bruges og ikke mindst ved hvilken temperatur, de anvendes. 

“Foruden temperaturen afhænger kapacitetstabet af op- og af ladningsraten, hvor stor en del af batterikapaciteten, der anvendes i hver cyklus (DoD) og om batteriet lades helt eller kun delvist op i hver cyklus” iflg. Teknologisk Institut.

Man kunne sammenligne med vores brug af mobiltelefoner, der med tiden – efter mange opladninger – ikke har samme kapacitet, som da vi købte telefonen.

Endvidere vil batteriets levetid være forskellig fra bil til bil .Og undersøgelser har allerede vist, at hvis man anvender lynopladning tit og ofte, så vil det gå hurtigere med en degradering.

Når alt dette er sagt, så er der flere bilmærker, der har  8 års/160.000 km garanti på elbilens batteri. Så sker der en betydelig degradering af batteriet indenfor garantiperioden, dækker garantien en udbedring af batteriet.

Hvad koster et nyt batteri?

Et nyt batteri kan være dyrt. Men priserne falder i takt med, at der sælges flere og flere el og hybrid biler.

På mange hybrid og plug-in hybridbiler er det muligt at udskifte celleblokke i stedet for at udskifte hele batteriet.

Men igen er der forskel på batterie-pakkerne i hybrid og plug-in hybridbilerne, hvilket betyder, at nogen gange kan man ikke kun skifte celler.

Hybridbiler Renault Megane

Er elbiler og hybridbiler miljøvenlige

Når vi taler om elbiler og hybridbiler, falder talen ofte på batteriet, dets levetid og miljøbelastningen ved produktion og bortskaffelse.

Vi har fuld fokus på at reducere vores virksomheds miljøbelastning. Dette omfatter ikke kun en reduktion af bilernes CO2– og NOX-udledning, men hele bilens og komponenternes livscyklus samt virksomhedsdriften generelt, herunder vores kontorer og fabrikker.

Men det er ligesom ikke tilstrækkeligt. Derfor går Renault Group ud med et budskab om, hvordan de vil udnytte batterierne, når de har udtjent sin værnepligt i bilerne.

 

Læs pressemeddelelsen fra Renault Group her ved siden af.

“Dit batteri har mere end et liv”

“MOBILIZE – den nye forretningsenhed under Renault Group – specialiserer sig i at skabe bæredygtige systemer, der kombinerer elektrisk mobilitet med intelligent opladning og genbrug af batterier.
For at nå derhen har man blandt andet indgået samarbejde med den franske virksomhed
Green-Vision. Virksomheden genbruger batterier fra Renaults elektriske biler, som efter næsten ti års tro tjeneste – får nyt liv. Selvom de ikke længere har power nok til at drive en bil, er der nemlig masser af andre områder, hvor batterierne kan bruges.

”Vi adskiller komponenterne i batterierne og bygger nye batterier. Faktisk ligesom når man bygger med Lego. På denne måde kan vi tilpasse batteriet, størrelsen og udformningen til kundernes behovog krav” siger Yann Lelong – indehaver af Green Vision.
Det betyder blandt andet, at de ombyggede batterier kan bruges til elcykler, scootere eller en foodtruck, hvor al elektricitet til at drive frysere, toastere og andet som kræver elektricitet, får det fra genbrugte bilbatterier, der oplades via solpaneler på taget af bilen.”

FAQ – Ofte stillede spørgsmål

Det er en jungle, at finde ud af alt om elbiler, hybridbiler, plug-in hybrid biler og alle de nye udtryk, der følger i halen på disse biler.

Vi har samlet nogle spørgsmål her, som ofte dukker op i vor hverdag. Håber du kan bruge svarene, ellers ringer du blot til din salgskonsulent, der gerne hjælper dig.

Påvirker min kørestil rækkevidden

Din kørestil påvirker i høj grad rækkevidden, hvilket vi ser både ved benzin, diesel, hybrid og elbiler. Det er altså et helt normalt fænomen

Kan elbilen kun anvendes til bykørsel

I tidernes morgen var det sådant, at elbilen på grund af den koret rækkevidde kun kunne køre i byerne. I dag, hvor rækkevidden er betydelig længere og batterierne meget bedre, er det muligt at køre på motorvejene og de lange fine landeveje i det jyske. Spørg din leverandør om rækkevidde ved køb af en el eller hybrid bil.

Hvor lang levetid har et batteri

Levetiden svinger men man regner i dag med ca. 8-10 år.

Hvor kan jeg få serviceret min elbil eller hybridbil

Ønsker du at få serviceret din bil på bedste vis søg et mærkeværksted. Vi sælger fx både el og plugin-hybridbiler og servicerer dem, da vi har det rette testudstyr, der kræves for at servicere bilen.

Påvirker temperaturen elbilers rækkevidde

Ja, om vinteren kører elbilen ikke så langt på batteriet.

Hvad koster det at lade en bil 

Prisen afhænger i høj grad af, hvor du oplader din bil. FDM har skrevet en artikel om emnet, hvor de kommer med mange gode tips og ideer. Læs mere her FDM – Få billig strøm på bilen  

Hvor hurtigt kan elbiler lades op

Ladetiden afhænger af, hvilken bil og batteripakke du har. FDM har lavet en formel, der beregner  ladetiden for din bil – Beregn her ladetiden for din bil

Hvem kan undersøge bilens batterier

Søg et mærkeværksted, der har de rigtige testere. Så er du bedst hjulpet og får det rigtige svar.

 

Kontakt vore salgskonsulenter, de hjælper dig i mål!

Thomas Kvist Mathiesen

Thomas Kvist Mathiesen

Salgskonsulent - Fiat & Alfa Romeo

Alexander Christiansen

Alexander Christiansen

Salgskonsulent - Peugeot

Daniel Lind Bjerregaard

Daniel Lind Bjerregaard

Salgskonsulent - Renault & Dacia