Renault Arkana

Test af Renault Arkana

Test fra Bilbasens Blog

Renaults nye crossovercoupé er en vigtig udvidelse af modelprogrammet i Danmark, hvor det franske mærke mest sælger små biler. Vi laver en test af Renault Arkana E-Tech – hybriden med 145 hk.

Arkana set bagfra

Renault Arkana 1,6 E-Tech RS-Line

Motor: 1,6-liters benzin + el

Ydelse: 145 hk/ 205 Nm

0-100 km/t: 10,6 sek.

Tophastighed: 174 km/t

Forbrug: 20,9 km/l

Pris: 332.990 kr. (Arkana fås fra 278.990 kr.)

Hvordan er den i kabinen?

Man skal have luppen frem for at skelne Arkana-førerpladsen fra den, Renault allerede bruger i Captur. Midterkonsollen er lidt lavere, og dørgrebene sidder som fordybninger i armlænene, ikke som separate greb længere fremme. Det har ikke krævet store kreative kræfter.

Med indretningen fra en crossover i 200.000 kroners-klassen kunne Arkana-førerpladsen være en billig omgang. Men så er det jo godt, at Captur har den lækreste indretning i sin klasse, så det på ingen måde var et fejlskud af genbruge den i en dyrere bil.

Basismodellen Zen har en lidt for lille 7” touchscreen i bredformat til infotainmentsystemet, mens de øvrige modeller har en 9,3” touchscreen i portrætformat. Renault er stadig fan af gode, gammeldags knapper, så der kan blot drejes på en stor knap for at skrue op og ned for temperaturen, og du kan tænde for sædevarmen på en rigtig trykknap.

Apropos sædevarme, så mangler det i Zen-modellen, som for mig er diskvalificerende. En rigtig frostkold morgen uden sædevarme er en rigtig kedelig morgen. Bortset fra det, så skorter det ikke på udstyr, selv ikke i den billigste Arkana: LED-forlygter, 17” alufælge, nøglefri betjening, rat i kunstlæder, p-sensorer for og bag, to USB-porte ved bagsædet. For 19.000-21.000 kr. ekstra kommer man op i Intens-versionen, og det er den, man skal vælge. 18” alufælge, varme i sæder og rat, den store skærm, fuld digital instrumentering, adaptiv fartpilot, blind vinkel-system og rigtig mange andre ting følger med i Intens.

Arkana byder på fine pladsforhold, som er bedre end i eksempelvis Toyota C-HR. Det skulle de også gerne være, når den fransk-koreanske model er 18 cm længere end den japanske. Det smarte er, at er man bagsædepassager i Arkana, er sideruderne skabt, så man kan se ud. I C-HR fylder bagstolpen så voldsomt meget, at man lige så godt kunne ligge i bagagerummet.

Bagagerum i Arkana

Hvillket bringer mig til bagagerummet i Arkana. 513 liter for benzineren, 480 liter for hybriden, som har et batteri, der optager plads.

Hvilke motorer er det så, helt præcist?

Måske du tænker, Arkana må have store, stærke motorer med mange hestekræfter. Det har den ikke. Den er tiltænkt fornuftig kørsel, så der er en benzinmotor med turbo på 1,3 liter med 140 hk og der er en hybrid (E-Tech) med 1,6-liters benzinmotor og en lille elmotor, som tilsammen giver 145 hk. Automatisk gearkasse er i begge tilfælde standard, og det er usædvanligt, men en glædelig overraskelse.

Der er ingen umiddelbare planer om andre og stærkere motorer. Der kommer ingen diesel-Arkana, og modellen er på samme måde ikke tiltænkt afgiftsreducerende PHEV-teknologi. Hvis du vil have en PHEV hos Renault, så må du købe Captur eller Megane.

Hvordan kører den så?

Jeg har fornøjelsen af hybriden, som cirka 60 procent af kunderne, som har hamstret årets sending på 300 biler, har valgt. Hybriddrivlinjen med sine 145 hk og 205 Nm lyder som en undervældende omgang i en forholdsvis stor crossover, men Arkana E-Tech står slank og trimmet med en køreklar vægt på 1.435 kilo, så der er ikke mange kilo, der skal trækkes i gang.

Der opstår et øjeblik med konstante omdrejninger, hvor benzinmotoren nogle gange lyder lidt rå, men i modsætning til oplevelsen i C-HR 1,8 Hybrid, så holder gearkassen her ikke omdrejningerne oppe ret længe. Der er også kræfter nok til, at jeg ikke behøver torturere speederen og drivlinjen for prompte at komme fra 50 til 80 km/t. Forbruget oplyser Renault til at være 20,9 km/l, og det er en knivspids mere end det officielle forbrug for C-HR 1,8 Hybrid.

Dynamisk Arkana

Renault har vægtet komforten i køreegenskaberne, og det passer perfekt til hybriddrivlinjen. Og til en crossover i det hele taget. Der er lidt skarphed i undervognen med 18” hjul, men så lidt, at jeg kun bemærker det i starten af køreturen. Styretøjet er let og uden meget følelse for noget som helst, men det er konsistent og rart at samarbejde med. Ukomplicerede, fine køreegenskaber.

Hvad koster Arkana?

De to motorvarianter ligger tæt, men ikke helt side om side på prislisten. Jeg vil derfor kalde 1,3’eren med 140 hk og automatisk dobbeltkoblingsgearkasse for basismodellen, og med Zen-udstyr (beskrevet i et tidligere afsnit) fås den til 278.990 kr. Som Intens, som jeg vil anbefale, koster den 297.990 kr.

Arkana E-Tech, hybriden, starter som Zen ved 290.990 kr., og Intens starter ved 311.990 kr. Kun hybriden fås i den ekstra godt udstyrede, sportsligt stylede R.S. Line, og for den skal du lægge 332.990 kr. Så er der til gengæld også metallak (Blå Zanzibar), el-justerbare sportsforsæder med læder/Alcantara og meget mere som standard.

Test af Renault Arkana viser gode takter her på første tur, og hvis importøren kan få nok biler til det danske marked, kan den blive en meget vigtig bil for de danske forhandlere.

Del på sociale medier:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Nyeste Indlæg

Den nye E-3008 Peugeot

Den nye E-3008 fra Peugeot – PRIS

Oplev den innovative kraft og det stilfulde design ved Den Nye Peugeot e-3008, nu tilgængelig til en attraktiv pris på 329.990 kr. Denne dynamiske elbil

Ny Fiat 600e

Ny Fiat 600e

Det italienske ikon for urban elektrisk mobilitet FIAT markerer sin stærke tilstedeværelse inden for urban elektrisk mobilitet med lanceringen af den spritnye Fiat 600e. Denne

Ny Peugeot E-308

Ny Peugeot E-308

100% elektrisk og uimodståelig Peugeot tager det næste skridt i deres elektrificeringsstrategi med lanceringen af både e-308 og e-308 SW og bliver dermed den første

HJULSKIFTE

Person info
Bilens info

Book hjemmebesøg

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Ønsker du yderligere info

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

BOOK SERVICE

Person info
Bilens info

Hvad er din bil værd ?

Udfyld formular og vi vender tilbage med et estimat

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Beregn byttepris

Book prøvetur