I årets anden test udført af Green NCAP viser en ny diesel bil sig sig at være langt bedre end sit rygte

Testen viser samtidigt, at der dog stadig er et stykke op til de moderne elbiler, når det gælder bilernes grønne egenskaber

Testens biler:

Den uafhængige testorganisation Green NCAP, der er et samarbejde mellem de europæiske bilklubber, myndigheder og EU, tester løbende nye bilers klima- og miljøaftryk og har denne gang haft tre biler til eksamen: Peugeot 208, Honda Jazz og Fiat 500.

Bilerne testes både i laboratorier og i virkelig trafik samt ved forskellige temperaturer, da det også har betydning for deres udledning af både skadelige stoffer og drivhusgasser. Derudover testes bilernes energieffektivitet – altså hvor mange kilometer de kan køre på en liter brændstof eller en kilowatt-time.

Dieselbil med styr på skadelige stoffer

At bilproducenterne har fået styr på især udledningen af skadelige stoffer som partikler og NOx-gasser, viser testen af Peugeot 208 med dieselmotor.

I testens såkaldte ’Clean Air Index’ ligger udledningen af skadelige stoffer langt under de tilladte grænseværdier. Udledningen af drivhusgasser er ganske vist set bedre, men er trods alt kommet ned på et acceptabelt niveau. Samlet rækker det til tre ud af de maksimale fem grønne stjerner.

En smule bedre klarer testens anden bil, Honda Jazz Hybrid, sig. Den velkendte japaner lander på tre og en halv stjerner, og også den udmærker sig i både testens Clean Air Index og i forhold til udledning af drivhusgasser.

”Der var tidligere god grund til at være kritisk over for dieselbilers miljøegenskaber, men som testen viser, har producenterne nu fået bedre styr på bilernes efterbehandlingssystem. Sammen med en fornuftig energieffektivitet betyder det, at de bedste af de nyeste diesel- og hybridbiler sagtens kan være et grønt valg for dem, som har et kørselsbehov, hvor en elbil ikke rækker,” siger bilteknisk redaktør i FDM, Søren W. Rasmussen.

Peugeot 208

Elbiler stadig det grønneste valg

Bedst af de tre biler klarer den nye Fiat 500 sig dog. Den ikoniske italiener fås nu kun som elbil og scorer med sin nul-udledning uden problemer de maksimale 10 point i alle tre testkategorier.

”Green NCAP’s test er lagt an på elbiler med deres nuludledning. Først når den begynder at se på hele bilens liv

scyklus, og elproduktionen tages med, vil resultaterne for de enkelte elbiler blive mere nuanceret. Derfor er det ikke overraskende, at den nye udgave af Fiat 500 klarer sig til fem stjerner,” siger Søren W. Rasmussen, og tilføjer:

”Eneste mislyd er, at Green NCAP bemærker, at Fiat 500’s gennemsnitlige energiforbrug, bilens størrelse taget i betragtning, er noget højere end flere af de andre elbiler, Green NCAP har haft til test. Det er dog ikke noget, der rokker ved de fem stjerner eller ved konklusionen om, at elbiler stadig er det grønneste bilvalg.”

Testen er foretaget af Green NCAP og artiklen er skrevet af FDM

Læs FDM testen her

Renault Zoe