Dacia runder 10 mio.

Dacia runder 10. mio biler

Fra begyndelsen i Rumænien i 1968, har Dacia de seneste to årtier transformeret sig til et internationalt brand. Netop nu kører bil nummer 10 mio. af samlebåndet på Mioveni fabrikken i Rumænien.

Der er unægtelig langt fra den første Dacia 1100, der så dagens lys i august 1968, og til de Dacia modeller vi kender i dag. Fra at være lokalt byggede biler på licens til i dag at være sit eget brand med gigantiske ambitioner og med fabrikker i Marokko, Algeriet og Kina.

Det synlige bevis på Dacias succes kom i denne uge, da bil nummer 10.mio kørte af samlebåndet på fabrikken i Rumænien.

”Vi er meget stolte over at have passeret de symbolske 10 mio biler produceret. Det er resultatet af en vision vi hele tiden har haft. At producere biler, der tilbyder det kunderne efterspørger, til den bedst mulige pris. Vi fortsætter denne rejse, og Dacia vil fortsætte med at vokse og vil fortsætter med at tilbyde attraktive biler, der er tilpasset vore kunders behov og livsstil” siger Denis le Vot – CEO Dacia & Lada i forbindelse med ”jubilæet”.

Det begyndte med 1100 modellen

Dacia begyndte med 1100 modellen, der senere blev efterfulgt af 1300 modellen, som levede i hele 35 år. En bil, der i den grad har været og stadig er en meget synlig del af det rumænske gadebillede.

Men det hele ændrede sig i 1999, da Renault købte Dacia. Et nyt kapitel i rumænsk bilhistorie skulle skrives. Med lanceringen af Dacia Logan i 2004 trådte Dacia ind på den internationale scene, og i 2005 åbnede første Dacia fabrik udenfor Rumænien – nemlig i Casablanca i Marokko.

Men med introduktionen af Dacia Sandero i 2008 og Dacia Duster i 2010, som begge hurtigt blev succeser, måtte produktionskapaciteten igen udvides og en ny fabrik kom til i både Marokko og Algeriet. Seneste internationale skud på stammen er fabrikken i Shyian i Kina, hvor Dacia Spring produceres.

Dacia 10 mio.
Dacia har nået en milipæl!

Dacia Sandero er international bestseller

Kigger man på, hvilke Dacia modeller, der har været de bedst sælgende, indehaves førstepladsen af Dacia Sandero og varianten Stepway. Sandero blev første gang vist på Geneve Motorshow i 2008. Den er i alt solgt i 2.6 mio. eksemplarer og har siden 2017 haft 1. pladsen som den bedst sælgende bil til private kunder (ikke firmabiler, flåde mm)

På 2. pladsen finder man Dacia 1300, der faktisk er solgt i 2.3 mio. eksemplarer. Men, hvor Sandero kun havde 14 år til at nå de 2.6 mio. producerede, så havde Dacia 1300 35 år til at nå op på de 2.3 mio. eksemplarer. På 3. pladsen – og med ”kun” 12 år på bagen – finder man Dacia Duster, der er solgt i 2.1 mio. eksemplarer og er den bedst sælgende SUV til private siden 2018. Dacia Logan/Logan MCV, der kickstartede hele transformationen til det der i dag er en international og moderne bilproducent, findes på 4 pladsen med knap 2. mio. solgte eksemplarer.

Duster størst i Danmark

I Danmark er der i alt solgt 28.140 Dacia siden 2013. I dag er der indregistreret 24.672 Dacia i og her er det Duster, der har førertrøjen. I alt er knap 27 % af alle Dacia i Danmark, eller 6634 styks, Duster. På 2. pladsen kommer Logan MCV med en markedsandel på 20 % eller hvad der svarer til 5065 styks.

I næsten samme antal er Sandero solgt, mens varevognen Dacia Dokker var et massivt hit, og er solgt i 4387 eksemplarer – eller hvad der svarer til knap 18 % af det samlede Dacia salg i Danmark.

Den store Lodgy, der faktisk var første bil, der blev lanceret i Danmark i 2013, er solgt i 3328 eksemplarer – eller cirka 13.5 % af det samlede antal. Sidste skud på stammen er Dacia Spring, der er solgt i 265 eksemplarer siden den kom på markedet kort før jul.

Statistik 10. mio

Pressemeddelelse læses her

PRESSEKONTAKT
Press & PR
Søren Hyltoft
Managersoren.hyltoft@renault.com

Del på sociale medier:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Nyeste Indlæg

Den nye E-3008 Peugeot

Den nye E-3008 fra Peugeot – PRIS

Oplev den innovative kraft og det stilfulde design ved Den Nye Peugeot e-3008, nu tilgængelig til en attraktiv pris på 329.990 kr. Denne dynamiske elbil

Ny Fiat 600e

Ny Fiat 600e

Det italienske ikon for urban elektrisk mobilitet FIAT markerer sin stærke tilstedeværelse inden for urban elektrisk mobilitet med lanceringen af den spritnye Fiat 600e. Denne

Ny Peugeot E-308

Ny Peugeot E-308

100% elektrisk og uimodståelig Peugeot tager det næste skridt i deres elektrificeringsstrategi med lanceringen af både e-308 og e-308 SW og bliver dermed den første

HJULSKIFTE

Person info
Bilens info

Book hjemmebesøg

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Ønsker du yderligere info

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

BOOK SERVICE

Person info
Bilens info

Hvad er din bil værd ?

Udfyld formular og vi vender tilbage med et estimat

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Beregn byttepris

Book prøvetur