No bullshit SUV

Dacia Duster No “bullshit” SUV

Dacia Duster har netop rundet 2. mio producerede eksemplarer. Den succesrige model kom på markedet i 2010, og har haft enorm succes som en ”no bullshit” SUV

Mens SUV-markedet generelt er præget af dyre og avancerede modeller – har Dacia Duster fra dag et været tænkt og produceret anderledes. Med et simpelt og effektivt 4×4 system, der er billigt og pålideligt, samt et design, der signalerer robusthed, har Duster opnået at blive sit eget mærke i mærket. Man kører Duster – ikke Dacia

Hvem der køber bilerne herhjemme er der ikke det store overblik over – men det har man styr på i udlandet.

I Storbritannien er der faktisk flere kvindelige købere end mænd, mens de tyrkiske kunder repræsenterer de yngste købere med en gennemsnitsalder på 42 år. Nu er Duster en høj bil, der uanset om den har træk på alle fire eller ej, egner sig til terrænkørsel. Så er de kunder, der har en Duster, så de udendørs typer ? Umiddelbart ja. Duster kunderne i blandt andet Frankrig, Tyskland, Spanien og Italien er glade for outdoor aktiviteter. Faktisk siger 35 % af kunderne, at de enten vandrer eller cykler i deres fritid.

I de lande er det i øvrigt også bemærkelsesværdigt, at 44 % bor på landet, mens kun 11 % findes i byer.

Kigger man på, hvorfor kunderne køber Duster, siger 56 %, at det er på grund af prisen, mens 20 % køber på grund af bilens design

Selvom den første Duster, der var i produktion fra 2010 til 2017, blev et et regulært hit med over 1.2 mio solgte eksemplarer, ser det ud som om version 2.0 overgår den. Versionen, der kom i 2017 er allerede nu solgt i knap 790.000 eksemplarer.

Det utrænede øje har måske svært ved at se forskel på version 1 og 2. Men oplægget til designerne og ingeniørerne var tydeligt. Behold det oprindelige DNA og design, men gør den endnu bedre. Og det blev den. Indenfor er støjniveauet halveret, og udenfor er bilen langt mere muskuløs at se på.

Herhjemme introducerede vi først Dacia Duster i 2014, da ESC blev standard på modellen. Siden dengang er der solgt i alt 7869 eksemplarer i Danmark. Den mest populære version er 1.5 dCi med forhjulstræk. Den er solgt i over 2200 eksemplarer. På 2. pladsen kommer versionen med 4×4, mens 3. pladsen tages af versionen med 125 hk benzinmotor og træk på forhjulene.

I Rumænien er Duster blevet en national stolthed. Politiet kører Duster, militæret kører Duster, og der findes Duster ambulancer på larvefødder, så de kan komme frem overalt. Også udenfor moderlandet er Duster blevet anerkendt. Den har modtaget 40 priser. Blandt andet er den kåret som Storbritanniens bedste SUV og Best Family Car i Tyskland og Belgien. Duster produceres i dag som tilbage i 2010 på Mioveni fabrikken i Rumænien.

Duster har netop fået et facelift, der blandt andet indeholder helt ny intrumentering, og en ny 150 hk motor med EDC gear. Alt sammen for at sikre sig, at Duster holder sig ung nogle år endnu, mens vi venter på den nye Duster. Den bygges på en helt ny platform, og har ikke så lidt designmæssigt tilfælles med den konceptbil, der er lanceret under navnet Bigster. Det er storebroderen til Duster, men designet ligger nok ikke langt fra det, man kommer til at se i den nye Duster, der i øvrigt forventes lanceret i 2024

OM RENAULT
Renault er et historisk bilmærke, pionerer indenfor elektriske køretøjer i Europa og har altid udviklet innovative køretøjer. Med den nye strategiske plan – Renaulution – er Renault påbegyndt en ambitiøs transformation, der skal øge Renaults konkurrencedygtighed og blandt andet udvikle nye elbiler. Ambitionen er, at Renault skal være synonym med modernitet og teknologisk innovation indenfor teknologi, energi og mobilitetsservices.

Renault Danmark er det lokale datterselskab, der sælger og servicerer Renault Groups produkter gennem et dedikeret netværk af autoriserede forhandlere. Som et af de første volumenmærker, der tilbyder en række forskellige elektriske biler på det danske marked, fortsætter Renault Danmark med at drive udviklingen med ‘Renaulution’ planen som omdrejningspunktet for strategien.

Pressemeddelelse skrevet af
Søren Hyltoft

Press & PR Manager
soren.hyltoft@renault.com
24643941

Del på sociale medier:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Nyeste Indlæg

Dacia runder 10 mio.

Dacia runder 10. mio biler

Fra begyndelsen i Rumænien i 1968, har Dacia de seneste to årtier transformeret sig til et internationalt brand. Netop nu kører bil nummer 10 mio.

Fiat Red 500 e

Januartilbud hos Fiat

Januartilbud hos Fiat – få offentlig opladning i hele 2022 med i prisen Selvom julen er bag os, er vi stadig i gavehumør hos CB

Book hjemmebesøg

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Beregn byttepris

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Hvad er din bil værd ?

Udfyld formular og vi vender tilbage med et estimat

BOOK SERVICE

Person info
Bilens info

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Book prøvetur