Renault Scenic konceptbil

Bæredygtig konceptbil: Renault Scenic

Renault Scenic Vision er mere end en konceptbil – det er Renaults action plan henimod en bæredygtig udvikling. Det udvendige design viser, hvordan den kommende C- segment bil fra Renault kommer til at se ud

For knap to år siden lancerede Luca de Meo – CEO Renault Group– sin ambitiøse Renaulution strategi. Fra at være drevet af volumen skal Renault transformeres til en virksomhed, der er teknologidrevet og som har fokus på bæredygtighed i alle led med det klare mål, at være CO2 neutral i Europa i 2040. Og dermed det grønneste bilmærke i Europa

Som et konkret eksempel på, hvordan denne strategi skal udmønte sig, præsenterered Renault i dag sin Scenic Vision konceptbil på den internationale konference – ChangeNOW i Paris.

Scenic Vision viser på et utal af måder, hvordan Renault konkret forpligter sig til bæredygtighed og reflekterer, hvordan Renault har planlagt at reducere CO2 aftrykket i hele koncernens livscyklus.

Udefra viser Scenic Vision, hvordan Renaults kommende 100 % elektrisk drevne familiebil i C segmentet kommer til at se ud, når den rammer de europæiske markeder i 2024.

Den er bygget på den fælles elbilplatform CMF-EV, som også den nye Renault Megane Electric benytter. Indvendig springer vi yderligere mindst seks år frem i tiden, hvor teknologi og innovationer vil være med til at fremme en mere bæredygtig produktion og brug af biler.

Materialer i Scenic - bæredygtige
Bæredygtig udvikling

Genbrug og genanvendelse

Bilen er for det første designet, så den består af mere end 70 % genanvendte materialer, og vil for 95 % vedkommende kunne genanvendes ved end of life. Stålet i bilen er 95 % genanvendt stål, aluminiummet er 100 % genanvendt, kulfiberdelene er 100 genanvendt materiale fra flyindustrien, og gulvet i bilen lavet ud af genanvendte plastikflasker. Og sådan er hele bilen tænkt og produceret.

Det er desuden målet at mindske CO2 fra produktion af batteriet med 60 %. Samtidig vil man genanvende kobolt, nikkel og litium i et lukket kredsløb, som gør, at 80 % af de materialer der bruges til at producere batterier fra 2030 er genanvendte materialer.

800 kilometer på en opladning

For det andet er bilens drivlinje en hybrid mellem el og brint. Bilens motor er den vi kender fra den nye Megane. Den er på 160 kW. Batteriet er på 40 kWh og produceret på fabrikken i Cleon og udmærker sig ved at være to gange lettere, to gange mindre og billigere at producere end et tilsvarende batteri. Desuden er der en 16 kW brændselscelle ombord, der gør det muligt at tilbagelægge 800 kilometer med kun 5 minutters stop undervejs for at fylde den 2.5 kg tunge brinttank.

Det vil sige, at man med hybridteknologien kan tilbagelægge turen København – Amsterdam eller Aarhus – Amsterdam med kun 5 minutters pause. I det daglige kører man altså på ren el, men skal man længere kombinerer man el og brintdrift. Brintteknologien udvikles i øvrigt i samarbejde med Hyvia, der er Renaults joint venture-selskab sammen med PlugPower. I øjeblikket arbejdes der på at introducere brint i Renaults varevogne, men teknologien passer naturligvis også i kommende personvogne.

Fronten af en scenic
Futuristisk front

Fra 10 til 100 mio. elbiler i 2020

Genbrug og genanvendelse er i øvrigt nøgleordene i den fremtidige produktion fra Renault. Alle materialer brugt til karosseriet som stål, kulfiber og plastik kan genanvendes efter endt brug, og indenfor er alt designet med maksimalt hensyn til genbrug og miljø. For eksempel er sæderne lavet af et materiale, der gør at man ikke skal skille dem ad i enkeltdele før de genanvendes.

Og kigger man på batterierne har de også et liv efter at have været i elbilen. Estimater peget på, at andelen af elbiler på de europæiske veje stiger fra 10 mio i 2022 til 100 mio og i 2030. Renault har allerede lang erfaring med second life på batterier, hvor de genanvendes i en lang række sammenhænge (food trucks, batterier derhjemme, ombygget til elscootere etc.)

Med Renault Scenic Vision vil man med en skabe en bil, der har et CO2 aftryk, der er 75 % mindre i produktion og brug end konventionelle elektriske biler.

Cockpit i Scenic

Sikkerhed i højsædet

Lige siden Renault Laguna var første bil i historien, der fik fem stjerner i EuroNCAP, har sikkerhed været et nøgleområde for Renault. I Scenic Vision tager man alle teknologiske hjælpemidler i brug for at skabe en sikker bil for dem der er i bilen og for medtrafikanterne.

Over halvdelen af alle ulykker er forsaget af ting som føreren gør. Kører i påvirket tilstand, kører for hurtigt, er stresset eller bliver distraheret. De resterende årsager til uheld skyldes andre trafikanters opførsel eller vejret.

Derfor implementerer Renault et system, der skal opdage risici, alarmere føreren og i sidste ende guide til at undgå uheld. Blandt andet betyder det, at bilen giver føreren en safety score (ligesom man i dag har en score for hvor miljøvenligt man kører) Her bruges data samlet via sensorer på bilen, der opfanger førerens kørestil, blandt andet fart og acceleration. Desuden vil der være et system, der identificerer risici på ruten – det kan være skift i vejr, vejarbejder mm.

Skulle uheldet være ude er de traditionelle airbags erstattet af såkaldte cocoon airbags, der omslutter alle i bilen. Ikke blot brystet eller hovedet, men hele kroppen på alle i hele bilen.

Tekniske specifikationer

  • Længde: 4490 mm
  • Bredde: 1900 mm
  • Højde: 1590 mm
  • Akselafstand: 2835 mm
  • Hjulstørrelse: 21 tommer
  • Vægt: 1700 kg
  • Motor: 160 kW
  • Batteri: 40 kWh

Del på sociale medier:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Nyeste Indlæg

Den nye E-3008 Peugeot

Den nye E-3008 fra Peugeot – PRIS

Oplev den innovative kraft og det stilfulde design ved Den Nye Peugeot e-3008, nu tilgængelig til en attraktiv pris på 329.990 kr. Denne dynamiske elbil

Ny Fiat 600e

Ny Fiat 600e

Det italienske ikon for urban elektrisk mobilitet FIAT markerer sin stærke tilstedeværelse inden for urban elektrisk mobilitet med lanceringen af den spritnye Fiat 600e. Denne

Ny Peugeot E-308

Ny Peugeot E-308

100% elektrisk og uimodståelig Peugeot tager det næste skridt i deres elektrificeringsstrategi med lanceringen af både e-308 og e-308 SW og bliver dermed den første

HJULSKIFTE

Person info
Bilens info

Book hjemmebesøg

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Ønsker du yderligere info

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

BOOK SERVICE

Person info
Bilens info

Hvad er din bil værd ?

Udfyld formular og vi vender tilbage med et estimat

Skriv til os

Udfyld formularen herunder

Beregn byttepris

Book prøvetur